Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentajakoulutus lapset, nuoret, aikuiset ja perheet (30 op)
24.10.2024-6.5.2025 Etäkoulutus
Koulutuksen kuvaus
Koulutus toteutetaan kokonaan etäkoulutuksena Zoomin välityksellä. Koulutuksen tavoitteena on antaa hyvät perustiedot ADHD:sta, autisminkirjon oireyhtymistä ja Tourettesta. Riittävä perustiedon hallinta mahdollistaa voimaannuttavan työskentelyn erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa. Koulutuksesta saa myös menetelmiä toimia voimavaroja sekä yhteistyötä tukevalla tavalla myös moniammatillisissa tiimeissä sekä verkostoissa. Koulutukseen otetaan max 21 opiskelijaa
Aika: koulutus toteutetaan kokonaan etäkoulutuksena Zoomin välityksellä seuraavasti:
1.jakso: 24.-25.10.2024
2.jakso: 11.-12.12.2024
3.jakso: 16.-17.1.2025
4.jakso: 17.-18.2.2025
5.jakso: 26.-27.3.2025
6.jakso: 5.-6.5.2025
Kouluttajat:
• Pääkouluttaja ja koulutuksesta vastaa Leena Mannström VTM, sosiaalipsykologi, erikoissairaanhoitaja, psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen valmentaja ja työnohjaaja, neuropsykiatrinen valmentaja –kouluttaja
• Erityisasiantuntijana lastenpsykiatri Anita Puustjärvi; Neuropsykiatristen erityisvaikeuksien diagnosointi, hoito ja kuntoutus sekä uusinta tutkimustietoa ADHD:sta, autismin kirjon oireyhtymistä sekä Tourettesta.
• Positiivisen psykologian asiantuntija Krisse Lipponen
• Autisminkirjon asiantuntija Sari von Zansen
• Kokemuskouluttajat : ADHD, autisminkirjo sekä Tourette. Kokemusasian tuntijoiden puheenvuorot
• Neuropsykiatrinen valmentaja, menetelmäosaaja Pia Heinonen
• Neuropsykiatrinen valmentaja, sosionomi Niina Piira
• Erityisopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja Tarja Vainio
KOULUTUKSEN TAVOITTEET:
Opiskelija
• omaksuu uusimman tiedon kehityksellisistä neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista (ADHD, autismikirjon oireyhtymät, Tourette) ja niiden liitännäisoireista (mm. riippuvuudet,masennus, päihteiden käyttö)
• tunnistaa haasteet ja osaa ohjata voimaannuttavasti neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista kärsivää henkilöä
• osaa puuttua asiakkaan keskeisiin ongelmiin rakentavalla tavalla käyttäen voimaannuttavan ohjaamisen keinoja ja menetelmiä, jotka pohjautuvat voimavara- ja ratkaisukeskeiseen viitekehykseen
• osaa hyödyntää hyviä olemassa olevia käytäntöjä ja kehittää asiakaskohtaisia yhteistyömalleja sekä monen toimijan ympäristössä (julkinen sektori, yritykset, kolmas sektori) ja neuropsykiatristen asiantuntijaverkostojen kanssa.
• saa valmiuksia hyödyntää neuropsykiatrisen valmennuksen menetelmiä omassa työssään, kehittää omaa työtään ja työyhteisöä sekä moniammatillista tiimiä
Tutustu myös https://www.neuropsykiatrisetvalmentajat.fi/
Koulutuksen sisältö
KOULUTUKSEN KESKEISET SISÄLTÖALUEET
• Mistä neuropsykiatrisessa ohjauksessa on kysymys?
• Perustietoa neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista
• Neuropsykiatristen erityisvaikeuksien diagnosointi, hoito ja kuntoutus sekä uusinta tutkimustietoa ADHD:sta, autismin kirjon oireyhtymistä sekä Tourettesta lapsuudessa, nuoruudessa ja aikuisuudessa. Psykiatrin päivän koulutus
• Neuropsykiatrisiin erityisvaikeuksiin liittyvät tavallisimmat liitännäisdiagnoosit (uni-valverytmin häiriöt, mielenterveys- ja päihdeongelmat, syrjäytyminen ja kriminalisoituminen)
• Tarkkaavaisuushäiriöinen nuori opinnoissa; keinoja ja menetelmiä opintojen tukemiseen
• Toiminnanohjauksen ongelmien vaikutus arkeen ja mitä eri apuvälineitä sekä keinoja on käytettävissä
• Autismin kirjon oireyhtymät sekä keinoja ja menetelmiä arjenhallinnan tukemiseen
• Ratkaisu- ja voimavarakeskeisyyden menetelmät
• Tarinan voima –narratiivisesta menetelmästä keinoja ohjaukseen ja myönteisen elämänpolun rakentamiseen
• Arvostava ja voimaannuttava vuorovaikutus
• Positiivinen psykologia ja vahvuuksien käyttö
• Mindfulness ohjauksessa
• Haastavat / erilaiset asiakastilanteet
• Pakko-oireet ja OCD
• Ryhmän valmentaminen
• Perheen ja läheisten tukeminen
• Valmentavan ohjauksen ja ratkaisukeskeisten menetelmien jalkauttaminen omaan työhön ja työyhteisöön
KOULUTUKSEN RAKENNE JA TOTEUTUS
Koulutuksessa on kuusi kahden päivän opiskelujaksoa ( yhteensä 12 opetuspäivää)
Opiskelu sisältää:
• asiantuntija-alustuksia ja luentoja
• yhteistoiminnallisia käytännön harjoituksia
• workshop-tyyppistä työskentelyä
• työnohjaus vertaisryhmissä
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY
Itsenäinen opiskelu etäjaksolla sisältää: omien osaamis- ja kehittymistavoitteiden määrittelyä ja oman HEKS:in laatiminen henkilökohtaiset oppimistehtävät liittyen opiskelujaksojen teemoihin ja niiden soveltaminen omaan työhön. Oppimistehtävät kytkeytyvät tiiviisti osallistujan omaan työhön ja ovat sovellettavissa ohjattaviin asiakkaisiin.
• kehittämistyön tekeminen omassa työssä tai työyhteisössä. Kehittämistehtävä tehdään ja arvioidaan koko oppimisprosessin ajan ja se tukee näin osallistujan oman työn, työpaikan ja/ tai verkoston kehittämistä. Oppimista tukee lisäksi tehtävien tekeminen ja kokemusten jakaminen vertaisryhmissä, jotka tapaavat sovitusti ja ohjeistetusti lähiopetuspäivien välillä
• perehtyminen alan kirjallisuuteen ja kirjallisuusreflektio
• vertaisryhmätyöskentely; itsenäisesti toimivat, ohjeistetut vertaisryhmät lähiopiskelujaksojen välillä, yht. 3-4 kertaa
• vertaisryhmätyöskentelyyn liittyvät välitehtävät
• oma valmennusasiakas ja siihen liittyvä valmennusharjoittelu
• kehittymispäiväkirja-työskentely; oman oppimisen ja kokemusten reflektointi ja tallentaminen
Ilmoittaudu
IlmoittauduLisätietoja
Päivi Hinno koulutussuunnittelija
paivi.hinno@lapinkesayliopisto.fi Puh. 0400 792 396Tutustu perumisehtoihimme