Peilityisten maa - koulutus tarinarentoutusten maailmaan

2.-3.9.2024 Lähiopetus

Ammatillinen täydennyskoulutusSosiaali- ja terveysalaOpetus, kasvatus ja ohjaus
Tarinarentoutukset auttavat lasta hengähtämään tarinoiden maailmassa kesken päivän touhujen tai illalla ennen nukahtamisen hetkeä. Tarinarentoutusten teeman mukaisesti olemme kaikki peilejä toisillemme. Kun lapsi saa riittävästi välittävää ja rakastavaa peiliä, hän kasvaa kokonaiseksi ja hänestä tulee näkyvä. Välitetään siis ja rakastetaan!

Ajankohta

2 - 3.9.2024

Kesto

2 päivää, klo 9-16

Kenelle sopii

Lasten ja perheiden kanssa työskenteleville – kasvatuksen ammattilaiset, perhe- ja sosiaalityö, terapeutit

Paikka

Hiihtomajantie 2, 96400 Rovaniemi, Santasport Lapin Urheiluopisto

Ilmoittautuminen

28.2 - 18.8.2024

Osallistumismaksu

295 €
Peilityisten maa - koulutus tarinarentoutusten maailmaan

Koulutuksen kuvaus

Tarinarentoutukset ovat rentouttavia ja rauhoittavia tarinoita, jotka tempaavat mukaansa niin aikuisen kertojana kuin lapsetkin. Tarinarentoutuksissa peilityiset ja eläimet pysähtyvät lepäämään ja miltei huomaamatta mielikuvituksemme luo meistä pienen peilityisen tai eläimen ja teemme samoin.
 
Koulutuksessa saat tietoa ja kokemusta rentoutumisesta ja tarinoista - tarinoiden ja tarinarentoutusten kertomisesta, kerrottujen tarinoiden merkityksestä sekä lapsen kohtaamisesta tarinoiden ja rentoutumisen hetkien kautta. 

Koulutuksessa tutustutaan erilaisten tarinarentoutusten maailmaan: Kerrottavat ja kuunneltavat tarinarentoutukset, toiminnalliset tarinarentoutukset ja tarinarentoutukset, joissa tarinarentoutus ja taidekasvatus yhdistyvät.

Koulutuksessa toteutetaan omat juonikortit tarinarentoutuksiin, kerrotaan, kuullaan ja eletään yhdessä tarinarentoutuksien maailmassa. Koulutuksessa valmistamme teemanmukaisen sadesoittimen, jota voi käyttää luomaan äänimaisemaa, kun kertoo tarinarentoutuksia lapsille.

Koulutuksessa on tärkeää kokemuksellisuus – pääset itse työskentelemään, kokemaan tarinarentoutusten maailman ja harjoittelemaan. Tavoitteena on, että sen jälkeen voit ottaa ensimmäiset tarinarentoutukset käyttöön samantien työssäsi. 

Kouluttaja: Kouluttajana toimii Minna Rimpiläinen, joka on toinen tarinarentoutusmaailman kehittäjistä. Rimpiläinen on Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti, Reteaming –valmentaja, Elämäntaidekouluttaja, Logoart taideterapiaohjaaja ja Avekki kouluttaja (koulutusta aggression kohtaamiseen). 

Rimpiläinen on työskennellyt ADHD- ja Aspergernuorten kanssa sekä henkilökohtaisena avustajana että ryhmän ohjaajana. Hyvinvointia vahvistavaa taidetyöskentelyä, luovuustyöskentelyä ja taidekasvatustyöpajoja hän on ohjannut päiväkodeissa, kyläkouluilla, koulujen pienluokissa ja sairaalakoulussa. Hyvinvointia vahvistavaa taidetyöskentelyä lisäksi myös mielenterveyskuntoutujille ja ikääntyneille (palvelukoti, muistisairaat). Sairaalakoulun sekä Lapin sairaanhoitopiirin lasten- ja nuortenpsykiatrian yhteishankkeessa vuonna 2020-2021 Rimpiläinen on kehittänyt hyvinvointia vahvistavan taidetyöskentelyn menetelmää apukeinoksi kriisivaiheessa olevien nuorten ja lasten kuntoutumiseen. 


Koulutuksen sisältö

Taustaa Peilityisten maa -tarinarentoutuksille

Lähelle putousta, suojaisaan kallion koloon, on joku muninut munan. Kuka ja milloin, sitä ei tiedä kukaan. Muna on kullan värinen ja sen sisällä on pieni olento, jonka sydän sykkii. Kuoret suojaavat pientä poikasta, se on aivan turvassa.”

Tarinarentoutukset

  • kertovat Peilityisten maailmasta Peitunturin juurelta. Ne kertovat pienistä peilityisistä – peilityislapsista, kaikkien peilityislasten isotädistä, ikivaarista, eläimistä ja luonnosta.
  • Tarinarentoutukset kertovat lapsia koskettavista aiheista – ystävyydestä, välittämisestä, auttamisesta, unelmista ja siipien kasvattamisesta.
  • Tarinarentoutukset sisältävät luonnon aistimista, huomaamista ja näkemistä. Vähän jännitystäkin. 

Tarinarentoutukset ovat syntyneet Minna Rimpiläisen ja Anna Virtasen yhteistyöstä. He ovat kertoneet ne myös CD:ille. Veikko Virtanen on äänittänyt ja editoinut tarinat sekä improvisoinut jokaiseen tarinarentoutukseen oman musiikin. Ennen tarinarentoutusten julkaisemista Minna ja Anna ovat käyneet ohjaamassa niitä lapsiryhmille päiväkodeissa ja alakoulussa.

Palautetta näistä tuokioista: 

”Tykkäsin tarinan opetuksesta ja selkeästä ohjauksesta”
”Lämmin ja rauhallinen tilanne”
”Suosittelen varsinkin erityislapsille/ryhmille”
”Päivän touhujen keskellä on hyvä pysähtyä ja antaa kehon rentoutua ja mielen. Oppii oman kehon hallintaa, keskittymiskykyä ++”

”Rentoutushetki rauhoittaa muiden touhujen keskellä. Pienessä ryhmässä tarinarentoutukseen on helppo rauhoittua ja keskittyä. Sen jälkeen puuhat jatkuivat rauhallisina”
”Toimiiko – kyllä!”


Palautetta Tarinarentoutus –työpajoista:

”Mukava ajatuksia herättävä päivä. Sain mukavasti aiheita ja ideoita työhöni : ) Kiitos!”
”Olipas kiva, rentouttava ja luovuutta ruokkiva ”työpäivä”. Tosi hyvällä mielellä lähden kotiin.”
”Mukava ja rentouttava päivä. Maalaus ei ole vahvuuteni eikä vapaa maalaus varsinkaan. Rohkeasti innostuin kuitenkin.”
”Tarinoiden työstäminen oli mukavaa ja hyötyisää.”
”Tuli uusia ideoita, joita voi käyttää töissä, kiitos!”
”Tarinoiden työstäminen oli tosi mukava uusi juttu ja kokemus.”
”Kiitos – sopiva jaksotus rentoutus ja tekeminen. Konkreettista, helposti omaan työhön vietävää.”
”Mukava ja kiva päivä. Mukavaa oli tehdä töitä ja purkaa yhdessä.”
”Kivaa. Kiitos. Tunsi että kaikki on oikein… Sopivasti kaikkea, draamaakin mukana.”
”Kiitos. On ollut todella antoisa ja mukava päivä.”
”Tosi mukavaa oli, aivan IHANIA tarinoita – noiden parissa on mukava alkaa viettää lasten kanssa aikaa. KIITOS PALJON!”

Ilmoittaudu

Ilmoittaudu
Paikkoja vapaana

Lisätietoja

Päivi Hinno koulutussuunnittelija
paivi.hinno@lapinkesayliopisto.fi Puh. 0400 792 396

Tutustu myös näihin