Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentajakoulutus lapset, nuoret, aikuiset ja perheet (30 op)
22.9.2022-31.3.2023 Etäkoulutus
Koulutuksen kuvaus
Tiedote 20.9.
Koulutuksessa on vielä muutama paikka. Jos haluat opintoihin mukaan, ottaisitko yhteyttä Päivi Hinnoon.
Koulutus toteutetaan kokonaan etäkoulutuksena Zoomin välityksellä. Koulutuksen tavoitteena on antaa hyvät perustiedot ADHD:sta, autisminkirjon oireyhtymistä ja Tourettesta. Riittävä perustiedon hallinta mahdollistaa voimaannuttavan työskentelyn erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa. Koulutuksesta saa myös menetelmiä toimia voimavaroja sekä yhteistyötä tukevalla tavalla myös moniammatillisissa tiimeissä sekä verkostoissa.
Aika: koulutus toteutetaan kokonaan etäkoulutuksena Zoomin välityksellä seuraavasti:
22.-23.9.2022
3.-4.10.2022
1.-2.11.2022
16.-17.1.2023
13.-14.2.2023
30.-31.3.2023
Kouluttajat:
• Pääkouluttaja ja koulutuksesta vastaa Leena Mannström-Mäkelä, VTM, sosiaalipsykologi, erikoissairaanhoitaja, psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen valmentaja ja työnohjaaja, neuropsykiatrinen valmentaja –kouluttaja
• Erityisasiantuntijana toimii lastenpsykiatrian erikoislääkäri, lasten psykoterapian erityispätevyys (kognitiivinen terapia) lastenpsykiatrian ylilääkäri, NLP-Practioner Anita Puustjärvi. Anita Puustjärvi pitää yhden kokopäivän koulutuksen Neuropsykiatristen erityisvaikeuksien diagnosointi, hoito ja kuntoutus sekä uusinta tutkimustietoa ADHD:sta, autismin kirjon oireyhtymistä sekä Tourettesta. Anita Puustjärvi on toiminut ADHD -käypähoito suosituksen laatimisen asiantuntijajäsenenä.
• Positiivisen psykologian asiantuntija Krisse Lipponen
• Nepsy-valmennuksen menetelmiä ohjaustyössä lasten, nuorten ja aikuisten kanssa
asumispalveluohjaaja, sosionomi, nepsy-valmentaja Pia Heinonen
• Erityisopettaja Mari Lapinkoski
• Hyvä kohtaaminen erityislasten perheiden kanssa, autismiosaaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja Sari von Zansen
• Kokemuskouluttajat : ADHD, autisminkirjo sekä Tourette. Kokemusasiantuntijoiden puheenvuorot.Kokemuaosaajat Tourette JP Kurvi, ADHD- kokemusosaaja Arja Mäntylä sekä autisminkirjon kokemusosaaja Sari ja Joakim von Zansen Tähän sisältyy pääkouluttajan Leena Mannström-Mäkelän johtama koulutus.
Koulutuksen tavoitteet:
Opiskelija
• omaksuu uusimman tiedon kehityksellisistä neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista (ADHD, autismikirjon oireyhtymät, Tourette) ja niiden liitännäisoireista (mm. masennus, päihteiden käyttö)
• tunnistaa haasteet ja osaa ohjata voimaannuttavasti neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista kärsivää henkilöä
• osaa puuttua asiakkaan keskeisiin ongelmiin rakentavalla tavalla käyttäen voimaannuttavan ohjaamisen keinoja ja menetelmiä, jotka pohjautuvat voimavara- ja ratkaisukeskeiseen viitekehykseen
• osaa hyödyntää hyviä olemassa olevia käytäntöjä ja kehittää asiakaskohtaisia
yhteistyömalleja sekä monen toimijan ympäristössä (julkinen sektori, yritykset,
kolmas sektori) ja neuropsykiatristen asiantuntijaverkostojen kanssa.
• saa valmiuksia hyödyntää neuropsykiatrisen valmennuksen menetelmiä omassa
työssään, kehittää omaa työtään ja työyhteisöä sekä moniammatillista tiimiä
Koulutuksen sisältö
Koulutuksen rakenne ja toteutus
Kontaktiopiskelu (6 x 2 päivää) sisältää:
• asiantuntija-alustuksia ja luentoja
• yhteistoiminnallisia käytännön harjoituksia
• workshop-tyyppistä työskentelyä
• työnohjaus vertaisryhmissä
Itsenäinen opiskelu:
Itsenäinen opiskelu etäjaksolla sisältää: omien osaamis- ja kehittymistavoitteiden
määrittelyä ja oman HEKS:in laatiminen henkilökohtaiset oppimistehtävät liittyen
opiskelujaksojen teemoihin ja niiden soveltaminen omaan työhön. Oppimistehtävät
kytkeytyvät tiiviisti osallistujan omaan työhön ja ovat sovellettavissa ohjattaviin
asiakkaisiin.
• kehittämistyön tekeminen omassa työssä tai työyhteisössä. Kehittämistehtävä
tehdään ja arvioidaan koko oppimisprosessin ajan ja se tukee näin osallistujan oman
työn, työpaikan ja/ tai verkoston kehittämistä. Oppimista tukee lisäksi tehtävien
tekeminen ja kokemusten jakaminen vertaisryhmissä, jotka tapaavat sovitusti ja
ohjeistetusti lähiopetuspäivien välillä
• perehtyminen alan kirjallisuuteen ja kirjallisuusreflektio
• vertaisryhmätyöskentely; itsenäisesti toimivat, ohjeistetut vertaisryhmät
kontaktiopiskelujaksojen välillä, yht. 3-4 kertaa. Vertaisryhmät voidaan järjestää niin, että
saman kohderyhmän kanssa työskentelevät ovat samassa ryhmässä.
• vertaisryhmätyöskentelyyn liittyvät välitehtävät
• oma valmennusasiakas ja siihen liittyvä valmennusharjoittelu
• kehittymispäiväkirja-työskentely; oman oppimisen ja kokemusten reflektointi ja
tallentaminen
• menetelmäportfolion kasaaminen annettujen ohjeiden ja linkkien avulla
Ilmoittaudu
Lisätietoja
Päivi Hinno koulutussuunnittelija
paivi.hinno@lapinkesayliopisto.fi Puh. 0400 792 396Tutustu perumisehtoihimme