Lastensuojelun erityisohjaaja 30 op
2.3.-25.11.2026 Etäkoulutus

Koulutuksen kuvaus
Koulutus toteutetaan yhteistyössä Päijät-Hämeen kesäyliopiston kanssa
Aika
02.03. – 25.11.2026
Etäopetuspäivät:
1. jakso 2.-3.3.2026
2. jakso 8.-9.4.2026
3. jakso 12.-13.5.2026
4. jakso 18.-19.8.2026
5. jakso 29.-30.9.2026
6. jakso 24.-25.11.2026
klo 9.00-16.00
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on antaa monipuolista tietoa sekä käytännön keinoja ja työkaluja pulmatilanteisiin työskenneltäessä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kanssa. Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa työntekijän omaa osaamista; tunnistaa vahvuuksiaan ja toimintatapojaan, miten työtään tekee. Koulutuksessa lisätään neurokirjon ymmärrystä ja opetellaan valmentavaa, ratkaisukeskeistä toimintamallia osaksi omaa työotetta.
Tavoitteena on saada työntekijän omaan arkiseen työhön uusia myönteisiä, konkreettisia käytännön työkaluja, joiden avulla voidaan ohjata ja opastaa erityistä tukea tarvitseva henkilö uuden myönteisen elämänpolun rakentamiseen.
Koulutuksen saaneet syventävät peruskoulutuksissaan saatua tietoa ja osaamista. Osallistujat kehittävät koulutuksen aikana jokapäiväiseen arkeen toimintamalleja ja toimivat neurokirjon asiantuntijoina ja tukena yhteisössään.
Hyväksytysti koulutuksen suorittaneet saavat todistuksen Lastensuojelun erityisohjaaja 30 op.
Sisältö
Koulutuksen keskeiset sisältöalueet
• Neurokehityksellinen ymmärrys ja niiden erityispiirteet eri ikävaiheissa
• Ratkaisukeskeisen, rakentavan vuorovaikutuksen työtavan perusteet
• Kriisin purku motivoivan haastattelun ja lyhytterapeuttisin keinoin
• Tunne- ja toiminnanohjauksen taitojen merkitys omassa ohjauksessa
• Itsemääräämisteoria ja itsenäistymisen tukeminen
• Moniammatillinen verkostotyö ja vanhemmuuden tukeminen laitosympäristössä
• Päihde- ja mielenterveystyö, traumat osana nuorten arkea
• Ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennuksellisen työotteen menetelmiä ja harjoituksia
Kouluttajat
Pääkouluttajat:
Suvi Lehto (ValmennusLehto Oy), KM, laaja-alainen erityisopettaja, opinto-ohjaaja, erityisohjauksen asiantuntija, kognitiivinen lyhytterapeutti, neuropsykiatrinen valmentaja ja työkykykoordinaattori
Tarja Seppälä (ValoaNäkyvissä Oy), KM, erityisopettaja VEO, ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja työyhteisövalmentaja, lasten tunnetaitovalmentaja LTTO™, neuropsykiatrinen valmentaja ja rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja RVO, sovittelija
Vierailevat asiantuntijat:
Päihde- ja mielenterveystyön asiantuntija
Lastensuojelun asiantuntija
Kokemusasiantuntija

Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Hyväksytysti koulutuksen suorittanut on
tehnyt ja palauttanut koulutukseen liittyvät tehtävät
lukenut ja katsonut koulutukseen sisältyvät kirjat ja dokumentit
osoittanut hallitsevansa valmennuksellisen toimintatavan käytännön näytöillä ja valmennusharjoittelusta saadulla palautteella.
Opiskelijan osaamisen arvioinnista viedään merkintä Oma Opintopolun Koski-tietovarantoon, mikäli opiskelija näin haluaa. Opiskelija antaa koulutuksen alkuvaiheessa suostumuksen osaamisen arvioinnin kirjaamisesta Koski-tietovarantoon. Tällöin koulutuksessa hankittu osaaminen on tunnistettavissa ja tunnustettavissa myöhemmissä opinnoissa tai työelämässä. Koulutuksesta saa myös kirjallisen todistuksen.
Koulutuksen sisältö
Suoritustapa
Koulutus muodostuu 6 etäopetusjaksosta (yht. 12 etäopetuspäivää) sekä itsenäisestä opiskelusta opetusjaksojen välillä.
Etäopetus sisältää:
• Pääkouluttajien asiantuntija-alustukset
• Tietoa sekä ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennustyöskentelyn periaatteita
• Vierailevien asiantuntijoiden luennot
• Valmennusharjoittelu
• Workshop-tyyppinen työskentely
• Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen asiakastapaus-työnohjaus joka etäopetusjaksolla
Itsenäinen opiskelu sisältää:
• Omien osaamis- ja oppimistavoitteiden määrittely (HEKS)
• Henkilökohtaiset välitehtävät liittyen etäopetusjaksojen teemoihin ja niiden soveltaminen omaan työhön
• Perehtyminen alan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja menetelmämateriaaleihin, 10 kpl pakollisia kirjoja, kirjojen ennakkolukeminen ja referointi ennen vastaavaa etäopetuspäivää
• Vertaisryhmätyöskentely; itsenäisesti toimivat, ohjeistetut vertaisryhmät etäopetusjaksojen välillä, yhteensä 6 kertaa = 16 h
• Vertaisryhmätyöskentelyyn liittyvät välitehtävät
• Oma valmennusasiakas -> jatkuva valmennusharjoittelu (opastetut valmennusharjoittelutehtävät) vähintään 10 valmennuspäiväkirjan otetta harjoittelusta
• Tutustumiskäynti (toinen laitosyksikkö, Ohjaamo, työpaja jne.) ja yhteenveto käynnistä
• Perehtyminen alan dokumentteihin, podcasteihin, elokuviin ym.
• Valmennuspäiväkirja
• Kirjareflektio kahdeksasta kirjasta
• Päättötyö
Koulutuksessa on käytössä verkko-oppimisalusta.
Ilmoittautumislomakkeessa pyydämme kertomaan seuraavat tiedot:
– koulutus ja/tai työkokemus
– koulutukseen hakeutumisen perustelut
Lapin kesäyliopistolla on 5 paikkaa koulutuksessa. Hakijoille ilmoitetaan koulutukseen pääsystä viimeistään 10.2.2026.
Ilmoittautumisajan jälkeen voi tiedustella vapaita opiskelupaikkoja.
Muu informaatio
Neuropsykiatrisen osaamisen ja valmennuksellisen ohjaamisen erikoistumisopinnot tarjoavat reflektoivan ammatillisen vahvistumisen, josta hyötyy ammatillisesti asiakkaat ja koko yhteisö. Työotetta voidaan käyttää niin neurokirjon henkilöiden (esim. ADHD/ADD, Autismikirjo, Asperger) kuin mielenterveyskuntoutujien ja päihdekuntoutujien sekä muiden puutteellisia toiminnanohjauksen taitoja omaavien lasten, nuorten ja jälkihuollon nuorten ohjaamiseen. Työote tukee myös yhteisön ilmapiiriä ja toimintakulttuuria luoden yhtenäisiä, arvostavia käytänteitä ohjaamiseen.
Skaala tuo toimintatapoja ja ymmärrystä eri kehitysvaiheiden erityispiirteisiin sekä rakentavan vuorovaikutuksen toimintamallin. Lisäksi pureudutaan arjen-, elämänhallinnan ja tunnetaitojen vahvistumiseen. Koulutuksen aikana tunnistetaan toiminnan ohjauksen taitojen tasoja ja miten taitoja vahvistetaan. Skaala tukee myönteisten toimintatapojen kehittymistä ja samalla myönteisen elämänpolun rakentumista.
Ratkaisukeskeinen, rakentava lähestymistapa antaa ohjaajalle kannustavia, konkreettisia käytännön työkaluja erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, motivointiin, innostamiseen ja ongelmien ratkaisuun.
Ratkaisukeskeisessä, rakentavassa lähestymistavassa pyritään ohjaamaan asiakasta ja hänen verkostoaan ongelmakeskeisestä ajattelusta, puheesta ja toiminnasta ratkaisu- ja voimavarakeskeiseen toimintaan. Syiden ja syyllisten etsimisen sijaan ratkaisukeskeisten menetelmien avulla keskitytään asiakkaan aikaisempiin onnistumisiin, hänen vahvuuksiinsa sekä piilevien voimavarojen käyttöönottoon ja myönteisten tunnekokemusten lisääntymiseen. Ratkaisukeskeiset menetelmät auttavat myös työntekijää löytämään työniloa omaan työhönsä.
Ilmoittaudu
IlmoittauduLisätietoja
Päivi Hinno koulutussuunnittelija
paivi.hinno@lapinkesayliopisto.fi Puh. 0400 792 396Tutustu perumisehtoihimme