Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentajakoulutus lapset, nuoret, aikuiset ja perheet (30 op)
4.9.2025-27.3.2026 Etäkoulutus

Koulutuksen kuvaus
AIKATAULU: opetusjaksot seuraavasti klo 9-16 zoom-etäyhteydellä
1. Jakso: to-pe 4.-5.9.2025
2. Jakso: to-pe 9.-10.10.2025
3. Jakso: ma-ti 24.-25.11.2025
4. Jakso: ma-ti 12.-13.1.2026
5. Jakso: to-pe 12.-13.2.2026
6. Jakso: to-pe 26.-27.3.2026
KOULUTUKSEN TAVOITTEET:
Koulutuksen tavoitteena on antaa hyvät perustiedot ADHD:sta, autisminkirjon oireyhtymistä ja Tourettesta. Riittävä perustiedon hallinta mahdollistaa voimaannuttavan työskentelyn erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja aikuisten kanssa. Koulutuksesta saa myös menetelmiä toimia voimavaroja sekä yhteistyötä tukevalla tavalla myös moniammatillisissa tiimeissä sekä verkostoissa.
Opiskelija
• omaksuu uusimman tiedon kehityksellisistä neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista (ADHD, autismikirjon oireyhtymät, Tourette) ja niiden liitännäisoireista (mm. riippuvuudet,masennus, päihteiden käyttö)
• tunnistaa haasteet ja osaa ohjata voimaannuttavasti neuropsykiatrisista erityisvaikeuksista kärsivää henkilöä
• osaa puuttua asiakkaan keskeisiin ongelmiin rakentavalla tavalla käyttäen voimaannuttavan ohjaamisen keinoja ja menetelmiä, jotka pohjautuvat voimavara- ja ratkaisukeskeiseen viitekehykseen
• osaa hyödyntää hyviä olemassa olevia käytäntöjä ja kehittää asiakaskohtaisia yhteistyömalleja sekä monen toimijan ympäristössä (julkinen sektori, yritykset, kolmas sektori) ja neuropsykiatristen asiantuntijaverkostojen kanssa.
• saa valmiuksia hyödyntää neuropsykiatrisen valmennuksen menetelmiä omassa työssään, kehittää omaa työtään ja työyhteisöä sekä moniammatillista tiimiä
KOULUTUKSEN KESKEISET SISÄLTÖALUEET
• Mistä neuropsykiatrisessa ohjauksessa on kysymys?
• Neuropsykiatristen erityisvaikeuksien diagnosointi, hoito ja kuntoutus sekä uusinta tutkimustietoa ADHD:sta, autismin kirjon oireyhtymistä sekä Tourettesta lapsuudessa, nuoruudessa ja aikuisuudessa.
• Tyttöjen ja naisten neuropsykiatriset haasteet
• PDA/EDA
• Arfid -syömishäiriö
• Tarkkaavaisuushäiriöinen nuori opinnoissa; keinoja ja menetelmiä opintojen tukemiseen
• Toiminnanohjauksen ongelmien vaikutus arkeen ja mitä eri apuvälineitä sekä keinoja on käytettävissä
• Syventävää osaamista autismikirjoon
• Ratkaisu- ja voimavarakeskeisyyden menetelmät
• Tarinan voima –narratiivisesta menetelmästä keinoja ohjaukseen ja myönteisen elämänpolun rakentamiseen
• Arvostava ja voimaannuttava vuorovaikutus
• Positiivinen psykologia ja vahvuuksien käyttö
• Mindfulness ohjauksessa
• Haastavat / erilaiset asiakastilanteet
• Pakko-oireet ja OCD
• Ryhmän valmentaminen
• Perheen ja läheisten tukeminen
• Valmentavan ohjauksen ja ratkaisukeskeisten menetelmien jalkauttaminen omaan työhön ja työyhteisöön
KOULUTUKSEN RAKENNE JA TOTEUTUS
Koulutuksessa on kuusi kahden päivän opiskelujaksoa ( yhteensä 12 lähiopetuspäivää etäyhteydellä)
Lähiopiskelu sisältää:
• asiantuntija-alustuksia ja luentoja
• yhteistoiminnallisia käytännön harjoituksia
• workshop-tyyppistä työskentelyä
• työnohjaus vertaisryhmissä
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY
Itsenäinen opiskelu opintojaksojen välillä sisältää: omien osaamis- ja kehittymistavoitteiden määrittelyä ja oman HEKS:in laatiminen henkilökohtaiset oppimistehtävät liittyen opiskelujaksojen teemoihin ja niiden soveltaminen omaan työhön. Oppimistehtävät kytkeytyvät tiiviisti osallistujan omaan työhön ja ovat sovellettavissa ohjattaviin asiakkaisiin.
• kehittämistyön tekeminen omassa työssä tai työyhteisössä. Kehittämistehtävä tehdään ja arvioidaan koko oppimisprosessin ajan ja se tukee näin osallistujan oman työn, työpaikan ja/ tai verkoston kehittämistä. Oppimista tukee lisäksi tehtävien tekeminen ja kokemusten jakaminen vertaisryhmissä, jotka tapaavat sovitusti ja ohjeistetusti lähiopetuspäivien välillä
• perehtyminen alan kirjallisuuteen ja kirjallisuusreflektio
• vertaisryhmätyöskentely; itsenäisesti toimivat, ohjeistetut vertaisryhmät lähiopiskelujaksojen välillä, yht. 3-4 kertaa
• vertaisryhmätyöskentelyyn liittyvät välitehtävät
• oma valmennusasiakas ja siihen liittyvä valmennusharjoittelu
• kehittymispäiväkirja-työskentely; oman oppimisen ja kokemusten reflektointi ja tallentaminen
Osallistujat saavat laajan materiaalipaketin sähköisesti sekä uutuutena sähköisesti Nepsyvalmentajan käsikirjan.
Koulutuksen laajuus 30 opintopistettä sisältää:
- 12 koulutuspäivää (6,5 op)
- oma valmennusasiakas ja siihen liittyvä valmennustyö (sis. kirjallisuuteen perehtymisen, valmennettavan kontaktoinnin, valmennussuunnitelman laatimisen ja valmennuksen raportoinnin) (4 op)
- vertaisryhmätyöskentelyä 5 x 2,5 h ja vertaisopponointia (2,5 op)
- itsenäistä työskentelyä (8,5 op)
- lopputyönä tehtävä kehittämishanke (sis. orientoitumisen, aiheen teoreettisen tarkastelun sekä kehittämistyön omassa työssä tai työyhteisössä) (8,5 op)
KOULUTTAJAT:
• Pääkouluttaja ja koulutuksesta vastaa Leena Mannström VTM, sosiaalipsykologi, erikoissairaanhoitaja, psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen valmentaja ja työnohjaaja, neuropsykiatrinen valmentaja –kouluttaja
• Erityisasiantuntijana lastenpsykiatri Anita Puustjärvi; Neuropsykiatristen erityisvaikeuksien diagnosointi, hoito ja kuntoutus sekä uusinta tutkimustietoa ADHD:sta, autismin kirjon oireyhtymistä sekä Tourettesta.
• Positiivisen psykologian asiantuntija Krisse Lipponen
• Autisminkirjon asiantuntija Sari von Zansen
• Kokemuskouluttajat : ADHD, autisminkirjo sekä Tourette. Kokemusasian tuntijoiden puheenvuorot
• Neuropsykiatrinen valmentaja, menetelmäosaaja Pia Heinonen
• Neuropsykiatrinen valmentaja, sosionomi Niina Piira
• Erityisopettaja, autismiosaaja Pinja Turja

Opiskelijan osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty. Osaamisen arviointi perustuu osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Koulutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää koulutuspäiviin, vertaisryhmätyöskentelyyn ja vertaisopponointiin osallistumista, valmennustyön tekemistä annettua ohjeistusta noudattaen sekä välitehtävien ja kehittämistyön hyväksyttyä arviointia. Mikäli opiskelija ei pääse osallistumaan kaikkiin koulutuspäiviin, poissaolot korvataan erikseen annettavilla kirjallisilla tehtävillä.
Opiskelijan osaamisen arvioinnista viedään merkintä Oma Opintopolun Koski-tietovarantoon, mikäli opiskelija näin haluaa. Opiskelija antaa koulutuksen alkuvaiheessa suostumuksen osaamisen arvioinnin kirjaamisesta Koski-tietovarantoon. Tällöin koulutuksessa hankittu osaaminen on tunnistettavissa ja tunnustettavissa myöhemmissä opinnoissa tai työelämässä. Koulutuksesta saa myös kirjallisen todistuksen.
- Opiskelija osaa osoittaa perehtyneisyytensä neuropsykiatristen erityisvaikeuksien ja ratkaisukeskeisen työotteen tietoperustaan.
- Opiskelija osaa soveltaa opittuja tietoja neuropsykiatrisissa valmennustilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää opittuja voimaannuttavan ohjaamisen keinoja ja menetelmiä.
- Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti neuropsykiatrisissa valmennustilanteissa.
- Opiskelija osaa havainnoida ja kuvata omaa ja toisten toimintaa sekä toiminnan vaikutuksia.
- Opiskelija osaa kehittää omaa ja ammatillisten verkostojen toimintaa ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmennuksen viitekehyksessä.
Koulutuksen sisältö
Lapin kesäyliopisto on toteuttanut koulutusta jo usean vuoden ajan, yhdestä kahteen toteutusta vuosittain. Lue alla aikaisemmin mukana olleiden palautteita koulutuksesta:
• Paljon hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa ja asiantuntevia luennoitsijoita.
• Koulutus oli kattava ja monipuolinen. Tehtävät olivat mielenkiintoisia ja niitä oli sopiva määrä suhteessa aikaan. Oli hyvä, että pääkouluttajalla itsellään oli käytännön kokemusta eikä vain kirjatietoa!
• Sain koulutuksesta puuttuvat tiedot osaamiseni
• Monipuolinen ja mielenkiintoinen sisältö, vierailevat luennoitsijat olivat hyvin kiinnostavia, onnistunut kokonaisuus kaikin puolin.
• Laadukas asiantuntija kaarti sekä selkeä, loogisesti etenevä kokonaisuus
• Ammattitaitoinen kouluttaja, hienosti koottu kokonaisuus. Toteutus etänä oli loistava :)
• Erinomaisen hyvä koulutuskokonaisuus. Hyvä kouluttaja, hyvät luennoitsijat. Opiskelumateriaali Moodlessa hyvää, Moodlen helppokäyttöisyys myös plussaa.
• Arviointiini vaikutti kokonaisuus, kouluttaja, kokemusasiantuntijat, sisällön rakenne, vertaisryhmä ja sen moniammatillisuus ja voima.
• Hieno opintokokonaisuus! Hyvin toteutettu! Kiitos!
• Sain koulutuksesta paljon arvokasta tietoa ja asiantuntemusta, juuri sitä mitä tulin siltä hakemaankin. Vierailevat luennoitsijat olivat mahtavia.
• Leena otti ryhmän lämpimästi ja positiivisesti vastaan ja jaksoi aina kannustaa ja kuunnella jokaisen mielipiteen ja asian. Veti koulutusta selvästi oppiensa: ratkaisukeskeisyyden ja positiivisen pedagogian kautta.
• Odotukseni koulutuksen suhteen olivat tosi korkeat. Luennot olivat loistavia, vierailijat pääasiassa asiansa tuntevia ja mielenkiintoisia, vertaisryhmät huippuja ja yhteistyö toisten opiskelijoiden kanssa luontevaa ja asiallista.
Ilmoittaudu
IlmoittauduLisätietoja
Päivi Hinno koulutussuunnittelija
paivi.hinno@lapinkesayliopisto.fi Puh. 0400 792 396Tutustu perumisehtoihimme