Psykofyysinen fysioterapia 20 op Syksy 2026
17.9.2026-15.6.2027 Etä- + lähiopetus
Koulutuksen kuvaus
Psykofyysinen fysioterapia – kehon ja mielen tasapainoa
Koulutus rakentuu kokonaisvaltaista, tavoitteellista yksilöllistä fysioterapiaa tukevista osallistujan tietoja ja taitoja vahvistavista ja edelleen kehittävistä sisällöistä, jotka tukevat sekä autettavan että auttajan itsensä kokonaishyvinvointia. Koulutuksen työskentelytavat perustuvat turvallisessa, traumasensitiivisessä yhteistyösuhteessa toteutuvaan voimavaralähtöisyyteen ja -keskeisyyteen, arvostavaan vuorovaikutukseen ja osallisuuteen.
Kehon ja mielen yhteys vahvistuu
Koulutusprosessin aikana opitaan hyödyntämään mm. TRE®-, hengitysterapia- ja BBAT-menetelmiä, sovellettua rentoutusta sekä tanssi- ja liiketerapeuttisia lähestymistapoja.
Koulutukseen sisältyy koko koulutusprosessin ajan kestävä ohjattu osallistujan oma TRE® (Trauma/Tension Releasing Exercises) -prosessi.
Koulutuksen työote painottaa kehotietoisuutta, itsesäätelyä, dialogisuutta ja palautumista.
Ammatillinen syventäminen ja kliininen osaaminen
Koulutus sisältää mm. psykofyysisen tutkimisen ja kliinisen päättelyn harjoittelua, case-työskentelyä, kirjaamiskäytänteitä sekä kriittisen ammatillisen lukutaidon harjoittelua. Koko koulutusprosessin ajan erityishuomiona on terapeutin itsensä oma kokemuksellinen oppimis- ja kokemusprosessi.
Yhteistyötä ja kehitystä
Koulutusprosessissa panostetaan monitoimijaiseen verkostoitumiseen, työhyvinvointiin ja ammattialan edelleen kehittämiseen – yhdessä jaettu osaaminen vie alaa eteenpäin.
Kouluttajat

Sanna Rantala/STOORI Terapia-, Koulutus- ja Työnohjauspalvelut
Sanna Rantala on kuntoutuksen eri sektoreilta karttuneen monipuolisen ja laaja-alaisen osaamisen ja kokemuksen omaava psykofyysisen auttamistyön ja opetuksen läsnäoleva ja vastuullinen ammattilainen; psykofyysinen fysioterapeutti YAMK, ammatillinen opettaja AmO, kouluttaja ja työnohjaaja (STOry).
Lisäksi koulutuspäivissä hyödynnetään vierailevia teemakohtaisia asiantuntijoita/kokemusasiantuntijoita.
Tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija oppii tuntemaan fysioterapian eri osaamisalueille ja etenkin ns. omalle toiminta-alueelleen sovellettavia ihmisen kokonaishyvinvointia tukevia psykofyysisen fysioterapian työ- ja toimintatapoja ja osaa soveltaa niitä omalla työalueellaan nyt ja tulevaisuudessa.
Opiskelija oppii myös tunnistamaan ja sanoittamaan oman kehonsa ja mielensä tiloja ja toimintoja ja löytämään keinoja hyödyntää minuuttaan ja monipuolista osaamistaan osana asiakaslähtöistä, kokonaisvaltaista yksilöllistä tavoitteellista fysioterapiaa. Opiskelijan työhyvinvointia ylläpitävät ja/tai edistävät itsereflektiotaidot vahvistuvat ja edelleen kehittyvät.
Koulutuksen käytyään opiskelija:
• Hallitsee laaja-alaiset ja edistyneet oman alansa tiedot, joihin liittyy teorioiden, keskeisten käsitteiden, menetelmien ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen ja arvioiminen. Hän ymmärtää myös ammatillisten tehtäväalueiden ja/tai tieteenalojen kattavuuden ja rajat.
• Hallitsee edistyneet kognitiiviset ja käytännön taidot, jotka osoittavat asioiden hallintaa, kykyä soveltaa ja kykyä luoviin ratkaisuihin ja toteutuksiin, joita vaaditaan erikoistuneella ammatti-, tieteen- tai taiteenalalla monimutkaisten tai ennakoimattomien ongelmien ratkaisemiseksi.
• On kykenevä työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä ja kansainvälisessä yhteistyössä tai toimimaan yrittäjänä ja osaa johtaa monimutkaisia ammatillisia toimia tai hankkeita.
• Kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa toimintaympäristöissä.
• Kykenee vastaamaan oman osaamisensa arvioinnin ja kehittämisen lisäksi yksittäisten henkilöiden ja ryhmien kehityksestä.
• Omaa valmiudet elinikäiseen oppimiseen.
• Osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa opiskelu- ja työyhteisössä sekä muissa ryhmissä ja verkostoissa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat.
Koulutuksen toteutuminen edellyttää, että koulutukseen on ilmoittautunut riittävä yhteismäärä opiskelijoita. Koulutuksen toteutuminen vahvistetaan ilmoittautuneille sähköpostitse heti varsinaisen ilmoittautumisajan umpeutumisen (2.8.2026) jälkeen.
Koulutukseen hakeutuminen:
Tutustuthan alla oleviin kysymyksiin ennen kuin aloitat ilmoittautumisen ja valmistele vastauksesi niihin, jotta voit lisätä ne lomakkeelle.
Opiskelijavalinnat tehdään pääosin kirjallisten hakemusten perusteella yhteistyössä vastuukouluttajan kanssa. Taustatietoja tarkistetaan ja opiskelijavalintoja tehdään sitä mukaa kun ilmoittautumisia ja taustatietoja vastaanotetaan.
- Edeltävien opintojen vaatimuksena on fysioterapeutin tutkinto (210 op). Liitä lomakkeeseen kopio todistuksestasi.
- Koulututukseen hakeutuvilta edellytetään vähintään kahden vuoden työkokemus kliinisestä fysioterapeuttisesta asiakastyöstä (terapiatyö) ennen koulutuksen aloitusta saavutettuna. Kerro lyhyesti omasta työkokemuksestasi ja/tai mahdollisista tulevista työmahdollisuuksistasi.
Liitä lomakkeeseen työtodistuksesi yhtenä asiakirjana tai toimita sähköpostitse ilmoittautumisajan loppuun mennessä. - Koulutus perustuu aikuispedagogiikkaan ja vaatii itseohjautuvuutta. Opiskelujaksojen välillä on luettavaa kirjallisuutta ja välitehtäviä. Millaisin keinoin huolehdit suunnitelmallisesta ja itsenäisestä omien opintojesi aikataulussa pysymisestä?
- Koulutuksen yhtenä työmuotona on vertaisopiskelu. Tavoitteena on hyödyntää ryhmässä jo olevaa osaamista kollektiivisen oppimisprosessin aikaansaamiseksi. Mitkä arjen valintasi tukevat ko. opiskelutapaan sitoutumistasi? Kuka Sinua voi tarvittaessa auttaa? Kuka (ja miten) Sinua voi tarvittaessa tukea opintoihisi sitoutumisen edelleen vahvistumisen suhteen? Mikä on oma roolisi?
- Jokaisen opiskelujakson ensimmäisen päivän päätteeksi toteutetaan lyhyt tutorointi, jossa on mahdollista keskustella omiin opintoihin liittyvästä oppimisprosessista kouluttajan kanssa. Tutorointi toteutuu halukkaille klo 16.00-17.00 välisenä aikana kunkin koulutuspäivän mukaisesti etäyhteydellä tai lähiopetustilassa. (Huomaa, että yksilöllistä, kahdenkeskistä keskusteluaikaa kouluttajan kanssa ei voida luvata ja välttämättä mahdollistaa).
Kerro, mitkä arkeesi kuuluvat valinnat tukevat Sinua juuri tähän koulutusprosessiin osallistumisessa? - Kerro lyhyesti, miksi juuri tämä koulutus kiinnostaa sinua.
- Asteikolla 0-10, paljonko koet, että Sinulla on tällä hetkellä kokonaisvoimavaroja suoriutua vaativasta koulutuksesta?
- Mikä yleisessä elämäntilanteessasi tukee ja puoltaa juuri tähän koulutusprosessiin valintaa ja osallistumista?
Oma opintopolku-suoritusmerkintä

Opiskelijan suoritustiedosta viedään merkintä Oma Opintopolun Koski-tietovarantoon, mikäli opiskelija näin haluaa. Opiskelija antaa koulutuksen alkuvaiheessa suostumuksen suoritustietojensa kirjaamiseen Koski-tietovarantoon. Tällöin koulutuksessa hankittu osaaminen on tunnistettavissa ja tunnustettavissa myöhemmissä opinnoissa tai työelämässä. Koulutuksesta saa myös kirjallisen todistuksen.
Koulutuksen sisältö
Aikataulu:
1. jakso 17.-18.9.2026/ lähiopetus Rovaniemellä
2. jakso 8.-9.10.2026 / etäopetus
3. jakso 12.-13.11.2026 / etäopetus
4. jakso 10.-11.12.2026 / etäopetus
5. jakso 14.-15.1.2027 / etäopetus
6. jakso 18.-19.2.2027 / etäopetus
7. jakso 18.-19.3.2027 / etäopetus
8. jakso 19.-20.4.2027/ lähiopetus Rovaniemellä
9. jakso 13.-14.5.2027 / etäopetus
10. jakso 14.-15.6.2027/ lähiopetus Rovaniemellä
Kunkin opiskelujakson ensimmäinen koulutuspäivä alkaa klo 10.15, toinen koulutuspäivä klo 8.30. Molemmat päivät päättyvät klo 16.00.
Kunkin opiskelujakson ensimmäisen koulutuspäivän päätteeksi tarjotaan opintoihin liittyvä tutorointi (klo 16.00-17.00), johon osallistuminen on vapaaehtoista. Tutorointi toteutuu koulutusohjelman ja aikataulujen mukaisesti joko etäyhteydellä tai lähiopetuksena kullakin opiskelupaikkakunnalla.
OPISKELUJAKSOJEN SISÄLLÖT
1. jakso 17.-18.9.2026/ lähiopetus Rovaniemellä
• koulutusprosessin aloittaminen
• keskeinen sisältö: orientaatio, opintokokonaisuuteen tutustuminen, kokonaisvaltaista toimintakykyä ja mielenterveyttä tukevat lähestymis- ja työskentelytavat, TRE®-prosessin käynnistäminen, kokemuksellisuus ja itsereflektio
• välitehtävän aihe: ajanhallinta ja oppimaan oppiminen
• opintosuoritus: (itse)reflektiivinen oppimispäiväkirja/osaamisen kehittymisen työkirja
2. jakso 8.-9.10.2026 / etäopetus
• keskeinen sisältö: toimintakyky, ICF, toimintakyvyn arviointi, tutkiminen ja kliininen päättely psykofyysisessä fysioterapiassa, kehotietoisuus, asiakasdemo
• välitehtävän aihe: traumasensitiivisyys
• opintosuoritus: pieni essee ja reflektiivinen oppimispäiväkirja
3. jakso 12.-13.11.2026 / etäopetus
• keskeinen sisältö: traumasensitiivisyys, kirjaaminen psykofyysisessä fysioterapiassa, kehollinen tunnetyöskentely, asiakasdemo
• välitehtävän aihe: traumasensitiivisyys sekä psykofyysiseen/psykiatriseen fysioterapiaan liittyvät ilmiöt ja ominaispiirteet
• opintosuoritus: paritehtävänä toteutuva oppimistehtävä/essee ja reflektiivinen oppimispäiväkirja
4. jakso 10.-11.12.2026 / etäopetus
• keskeinen sisältö: näyttöön perustuvuus työtapana, kriittinen lukutaito, psykofyysinen fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, asiakasdemo
• välitehtävä: psykofyysinen tutkiminen, kokemuksellinen harjoittelu
• opintosuoritus: reflektiivinen oppimispäiväkirja
5. jakso 14.-15.1.2027 / etäopetus
• keskeinen sisältö: psykofyysinen fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, fysioterapeutin ydinosaaminen sekä ammattialan ja psykofyysisen fysioterapian tunnetuksi tekeminen, kokemuksellinen harjoittelu
• välitehtävän aihe: psykofyysisten fysioterapeuttisten tavoitteiden asettaminen, kokemuksellinen harjoittelu
• opintosuoritus: reflektiivinen oppimispäiväkirja ja kehittämistehtävän ideoinnin aloitus
6. jakso 18.-19.2.2027 / etäopetus
• keskeinen sisältö: monitoimijainen yhteistyö, verkostoituminen, psykiatrinen fysioterapia, asiantuntijuus ja kokemusasiantuntijuus
• välitehtävän aihe: osaamisen edelleen kehittäminen
• opintosuoritus: reflektiivinen oppimispäiväkirja ja kehittämistehtävän suunnitelman palautus
7. jakso 18.-19.3.2027 / etäopetus
• keskeinen sisältö: työhyvinvointi, mielenterveyttä tukevat lähestymis- ja työskentelytavat, palautuminen sekä hoitava kosketus
• välitehtävän aihe: oman kehittämistehtävän edistäminen, kokemuksellinen harjoittelu
• opintosuoritus: reflektiivinen oppimispäiväkirja ja kehittämistehtävän esityksen alustavan suunnitelman palautus, kokemuksellinen harjoittelu
8. jakso 19.-20.4.2027/ lähiopetus Rovaniemellä
• keskeinen sisältö: työhyvinvointi, työssä jaksaminen, palautuminen, auttajan auttaminen, itsemyötätunto ja itsereflektio, hoitava kosketus, kokemuksellinen harjoittelu
• välitehtävän aihe: kehittämistehtävän ja sen esityksen valmiiksi saattaminen, kokemuksellinen harjoittelu
• opintosuoritus: reflektiivinen oppimispäiväkirja, kokemuksellinen harjoittelu
9. jakso 13.-14.5.2027 / etäopetus
• keskeinen sisältö: ammatillinen kasvu ja kehitys psykofyysisen fysioterapian asiantuntijana
• välitehtävän aihe: oman osaamisen edelleen kehittäminen, kokemuksellinen harjoittelu
• opintosuoritus: reflektiivinen oppimispäiväkirja ja valmiin kehittämistehtävän sekä kehittämistehtävän mahdollisen esitysmateriaalin palautus kouluttajalle, kokemuksellinen harjoittelu, vertaisarviointi.
10. jakso 14.-15.6.2027/ lähiopetus Rovaniemellä
• keskeinen sisältö: oman osaamisen kehittäminen, jakaminen ja tunnetuksi tekeminen, oman osaamisen markkinointi, työelämätaitojen ja työelämän edelleen kehittäminen, psykofyysisen fysioterapian kehittäminen, koulutukseen sisältyvän TRE®-prosessin päättäminen, koulutusprosessin päätös
• opintosuoritus: kaikkien (edeltävien ja mahdollisesti rästissä olevien) välitehtävien palauttaminen ja hyväksytty suoritus viikkoa ennen oman koulutuspaikkakunnan viimeistä lähipäivää. Kokemuksellisten harjoitteiden tekeminen ja raportointi sekä hyväksytyksi arviointi
HUOM! kaikkien koulutusprosessiin liittyvien oppimistehtävien on oltava palautettuina ja hyväksytyksi arvioituina viimeistään 4.6.2026, jotta opiskelija voi saada todistuksen käymästään koulutuksesta.
Koulutus toteutetaan yhteistyössä Kainuun, Keski-Pohjanmaan ja Lapin kesäyliopistojen kanssa. Etäopetus on opiskelijaryhmille yhteinen, lähiopetus toteutetaan ryhmäkohtaisesti kullakin paikkakunnalla erikseen.
Koulutukseen sisältyy:
– 14 verkkovälitteistä, koko opiskelijaryhmälle yhteistä etäkoulutuspäivää
– 6 paikkakuntakohtaista lähikoulutuspäivää
– opetusjaksojen välissä tehtävät kirjalliset välitehtävät
– reflektiivinen oppimispäiväkirja
– kehittämistehtävä/lopputyö
– alaan liittyvä kirjallisuus
– koulutusprosessin ajan mukana koulutuspäivissä kulkee ohjattu TRE® -prosessi
Etäyhteydellä järjestettävät koulutuspäivät:
– koko koulutusryhmälle yhteiset
– toteutusaika:
jokaisen opiskelujakson ensimmäisen etäkoulutuspäivän Zoom-yhteys avataan klo 9.30 ja opetus toteutuu klo 10.15-16.00, jonka jälkeen tarjotaan opintoihin liittyvä vapaaehtoinen tutorointimahdollisuus klo 16.00-17.00.
Toisena koulutuspäivänä Zoom-yhteys avataan klo 8.00 ja opetus toteutuu aikavälillä 8.30-16.00.
– reaaliaikainen verkkovälitteinen osallistuminen
– läsnäolovelvoite vähintään 80 %
– verkkoalustoina toimivat Zoom ja Moodle
Lähiopetuksena toteutettavat koulutuspäivät:
– oma toteutus kullakin kesäyliopistopaikkakunnalla (Kajaani, Kokkola, Rovaniemi)
– toteutusaika:
jokaisen opiskelujakson ensimmäinen koulutuspäivä toteutuu klo 10.15-16.00 välisenä aikana, jonka jälkeen tarjotaan opintoihin liittyvä vapaaehtoinen tutorointimahdollisuus klo 16.00-17.00. Toisena koulutuspäivänä opetus toteutuu aikavälillä 8.30-16.00.
– kaikkia lähiopetuspäiviä koskee läsnäolosuositus
HUOM! mikäli kesäyliopistopaikkakuntainen lähiopetuksen minimiopiskelijamäärä 4 opiskelijaa ei täyty, opiskelija osallistuu joko A) toisen kesäyliopiston toteuttamaan lähiopetukseen ja vastaa matka/majoituskuluista itse tai B) ko. kesäyliopistopaikkakunnan ryhmälle suunniteltu lähiopetus siirretään kokonaan verkkovälitteiseksi opetukseksi ja opiskelija vastaa käytännön harjoitusten toteuttamismahdollisuuksista itse ja raportoi kokemansa kouluttajalle kirjallisesti (tai mahdollisuuksien mukaan tekemällä ja palauttamalla harjoittelustaan lyhyen videon. Tarkemmat ohjeet annetaan koulutuksen käynnistyttyä.)
HUOM! päätös korvaavasta toteutustavasta tehdään kullakin lähiopetuspaikkakunnalla pienryhmä-, ei opiskelijakohtaisesti.
Kirjalliset välitehtävät:
– suoritus opiskelujaksojen välissä
– palautus viikkoa ennen seuraavaa opiskelujaksoa Moodleen
– arviointi asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty
HUOM! kaikki koulutukseen liittyvät tehtävät tulee olla palautettuina ja hyväksytyksi arvioituina viimeistään 4.6.2026, jotta opiskelija voi saada todistuksen käymästään koulutuksesta.
Reflektiivinen oppimispäiväkirja:
– prosessikirjoittaminen opiskelujaksojen välisellä ajalla
– esseemuotoinen teksti, jonka enimmäispituus 3 x A4/opiskelujakso
– arviointi asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Kehittämistehtävä:
– opintosuositus: kirjallinen osuus ja esittäminen
– kirjallinen, tutkimuksellinen tai toiminnallinen työ
– työelämälähtöinen, näyttöön perustuva ja psykofyysisen/psykiatrisen ja/tai mielenterveyttä tukevan fysioterapian osaamista edelleen vahvistava ja osoittava
– mahdollista tehdä perustellusti yksin, parin kanssa ja/tai pienryhmässä
– arviointi asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Kirjallisuus:
– itsenäisesti luettava, erikseen määritelty opiskelua ja oppimista tukeva kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa opintojen alettua.
Ilmoittaudu
IlmoittauduLisätietoja
Päivi Hinno koulutussuunnittelija
paivi.hinno@lapinkesayliopisto.fi Puh. 0400 792 396Tutustu perumisehtoihimme