Mininepsy 2.0
16.-17.4.2026 Etäkoulutus
Koulutuksen kuvaus
Mininepsy 2.0 on päivitetty versio aikaisemmin tarjoamastamme MIninepsy- koulutuksesta.
Uudistetussa versiossa on huomioitu yhteiskunnassa tapahtuneet muutokset, kuten
digitalisaatio ja ympäristöjen moninaistuminen. Mininepsy 2.0 tarjoaa joustavat työkalut
valmennukseen ja ohjaukseen ja tukee ammattilaisia työskentelyssä erilaissa
neuromoninaisissa ympäristöissä. Koulutuksessa on hyödynnetty ajankohtainen tutkittu
tieto kehityksellisestä neuropsykiatriasta.
Päivissä perehdytään myös neuropsykiatrisiin oireyhtymiin (ADHD/ADD, Tourette sekä
autisminkirjo) ja niiden vaikutuksiin arjentoimintoihin. Päivien aikana tutustutaan
ohjaamisessa käytettäviin ratkaisukeskeisiin ja voimaanuuttavan vuorovaikutuksen
toimintaperiaatteisiin sekä positiivisen psykologian näkökulmiin ja työskentelymenetelmiin.
Tavoitteena on, että näiden toimintamallien avulla voidaan ohjata asiakasta käyttämään
omia voimavarojaan ja suuntaamaan toimintansa hyvään tulevaisuuteen. Osallistujat saavat
koulutuksesta käytännön menetelmiä sovellettavaksi omaan työhönsä.
Pääkouluttajana:
Leena Mannström VTM, sosiaalipsykologi, erikoissairaanhoitaja, psykoterapeutti, ratkaisukeskeinen valmentaja ja työnohjaaja, neuropsykiatrinen valmentaja –kouluttaja
Leena on kehittänyt yhteistyössä muiden kanssa Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja -koulutuksen sekä Mininepsy-koulutuksen. Leena on kouluttanut vuodesta 2006 alkaen tuhansia ammattilaisia näihin menetelmiin.
Muut kouluttajat ja asiantuntijat:
Neuropsykiatrinen valmentaja, menetelmä sekä kokemusasiantuntija Pia Heinonen
Erityisopettaja, autismiosaaja Pinja Turja.
Kokemusasiantuntijan puheenvuoro.
Koulutuksen sisältö
Koulutuksen sisältö
• Neuropsykiatriset oireyhtymät ja arjen haasteet.
• Syventävää osaamista autismikirjoon; autismin historia, autismikulttuuri, erilaisten
toimintamallien yhteensovittaminen sekä stressitietoisen toimintaympäristön
rakentaminen
• Naisten ja tyttöjen erityisyys
• ARFID
• PDA / EDA
• Käytännönmenetelmiä toiminnan ohjauksen ja tarkkaavuuden tukemiseen
• Erilaisten digitaalisten sovellusten hyödyntäminen
• Haastavat tilanteet, stressi ja stressin säätely; konkreettisia menetelmiä näiden
haasteiden vähentämiseen -stressiprofiili
• Ratkaisukeskeinen viitekehys – teoriaa ja menetelmiä opiskelijan kanssa
työskentelyyn. Hyvän yhteistyön rakentamisen perusedellytykset ja kulmakivet
• Positiivinen psykologia –resilienssi
Ilmoittaudu
IlmoittauduLisätietoja
Päivi Hinno koulutussuunnittelija
paivi.hinno@lapinkesayliopisto.fi Puh. 0400 792 396Tutustu perumisehtoihimme