Fasilitoiva johtaminen
21.1.2025-3.6.2025 lähi- + etäopetus
Koulutuksen kuvaus
Fasilitoiva johtaja- koulutus
Koulutuksessa on 6 lähikoulutuspäivää Rovaniemellä ja 2 etäopetuspäivää. Koulutukseen kuuluu etu- ja välitehtäviä, 5 kirjaa, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä vertaisryhmätyöskentelyä 3-5 hengen ryhmissä koulutuspäivien välissä
Mitä fasilitointi on ja mihin sitä voi käyttää?
- Fasilitointi on keskustelun helpottamista ja ohjaamista kohti tavoitetta.
- Fasilitaattori on ryhmän puolueeton koordinoija, joka ohjaa ryhmätyöskentelyn prosessia siten, että työskentelyn tavoite kirkastuu ja toiminta suunnataan päämäärien saavuttamiseen.
- Fasilitointi on työskentelytapa, jolla saadaan osallistujien ideat esille ja yksilöiden/ryhmien tietotaito esiin. Se on erinomainen tapa osallistaa yhteiseen keskusteluun ja kehittämiseen.
- Fasilitoija hyödyntää erilaisia ohjausmenetelmiä, aktiivisen kuuntelun ja dialogin taitoja.
- Fasilitointia voidaan hyödyntää missä tahansa tilaisuudessa, jossa on tarpeen luoda yhteistä ymmärrystä tavoitteista ja suunnasta, ideoida ja edistää ryhmän yhteistyötä, keskustelukulttuuria ja yhteenkuuluvuutta (esim. työyhteisön kokoukset, kehittämispäivät, verkostotapaamiset, työryhmätoiminta, johtoryhmätoiminta, tiimipalaverit).
- Menetelmänä auttaa viemään muutoksia läpi onnistuneesti.
Fasilitoivan johtajuuden kautta
- Kehitytään kohti aktiivisen työhyvinvoinnin haltuun ottamista fasilitointitaitojen kehittymisen kautta.
- Vahvistetaan henkilöstön osallistamista ja heidän näkökulmien mukaan saamista yhteiseen kehittämiseen.
- Tavoitellaan jatkuvan aidon kohtaamisen ja vuorovaikutuksen vahvistumista, sekä niiden kautta yhteistyön laadun ja yhteisöllisyyden kasvua.
- Psykologisen turvallisuuden vahvistumista ja ratkaisukeskeisen toiminnan lisääntymistä.
- Saadaan haastavien tilanteiden käsittelyyn työkaluja ja johtamisen tekoja tukemaan muutoksien läpiviemistä.
Toteutustavoista
Koulutus sisältää monipuolisesti erilaisten fasilitoinnin ja keskustelun taidon / keskusteluttamisen menetelmiä. Menetelmiksi on valittu helposti toteutettavia, esimerkiksi palaverien tai kehittämispäivän yhteyteen soveltuvia menetelmiä, joista on helppo aloittaa omatoiminen kokeilu. Menetelmät ja ohjeet koostetaan oppaaksi fasilitoijille.
Kouluttajat antavat välitehtäviä, jotka voivat olla fasilitointitaitojen kehittymiseen liittyvää itsereflektointia, kokeiluja omassa yksikössä, havainnointitehtävä tai muu työn ohessa helposti toteutettava tehtävä. Osallistujat saavat suosituksen muutamasta (max. 5) teoksesta, johon kannustetaan perehtymään koulutuksen aikana
Jokainen koulutuspäivä sisältää useamman eri menetelmän harjoittelua. Alla esitetyissä koulutussisällöissä on annettu muutamia esimerkkejä näistä menetelmistä. Menetelmien harjoittelun aikana osallistujat pääsevät – ei pelkästään oppimaan menetelmästä osallistujan näkökulmasta – vaan samalla ratkomaan ja ideoimaan fasilitointiin ja osallistamiseen liittyviä mahdollisia pulmia. Harjoitellessaan menetelmää, samalla viedään eteenpäin ajattelun ja toiminnan tasolla mm. seuraavia asioita:Mitä tavoittelemme fasilitointiosaamisen kehittämisellä?
Mihin sinä osallistamisessa ja fasilitoinnissa haluaisit juuri nyt panostaa?
Mikä on seuraava tavoitteesi?
Koulutus toteutetaan Lapin kesäyliopiston ja Valmennustrio Oy:n yhteistyönä.
Vastuukouluttaja Jenni Harju, KM, työyhteisövalmentaja, työnohjaaja, kehittäjä, coach, Voimakehä®-mentori, Positiivisen johtamisen valmentaja, NLP practitioner, Valmennustrio Oy
Jenni on ratkaisukeskeinen työnohjaaja, valmentaja ja kehittäjä, jolla on yli 15 vuoden kokemus organisaatioiden kehittämisestä, kouluttamisesta ja valmentamisesta. Jenni innostaa saavuttamaan tavoitteet ratkaisukeskeisin menetelmin ja omia vahvuuksiaan hyödyntäen. Hän on toiminut Valmennustrion valmentajana kuuden vuoden ajan ja toteuttanut useita systemaattisia kehittämis- ja muutoshankkeita asiakkaiden tarpeisiin fasilitointiosaamista hyödyntämällä. Lämminhenkisen, kohtaavan ja pohtimaan rohkaisevan kouluttajan pääosaamisalueita ovat organisaatioiden kehittämisprosessit, esihenkilövalmennukset, fasilitointitaitojen kouluttaminen, laadun ja prosessien kehittäminen, työnohjaus sekä vahvuuksien avulla kehittäminen ja positiivisen johtamisen valmentaminen. Aikaisemmissa tehtävissään hän on toiminut kouluttajana ja laatuasiantuntijana Oulun yliopistossa ja työterveyshuollossa.
Koulutuksen sisältö
1. Mitä fasilitointi on ja mihin sitä voi käyttää, 21.1.2024 klo 10-16
- mitä fasilitointi yleisesti tarkoittaa, mihin eri tarkoituksiin ja tilaisuuksiin fasilitointia voi hyödyntää,
- ohjaamisen keinot ja osallistamisen hyödyt konkreettisten tulosten aikaansaamiseksi
- fokuksen ylläpitäminen ja keinot kaikkien ryhmän jäsenten osallistamiseen aktiivisesti ja tasapuolisesti
- fasilitoijan ominaisuudet ja neutraali prosessin ohjaaminen
- kuuntelemisen taito ja dialogi
- fasilitoijan roolin kirkastaminen työyhteisössä
- Me-We-Us: fasilitoinnin perusperiaatteen harjoittelu.
2. Palaverien kuntoon laittaminen fasilitointitekniikoita hyödyntäen, 25.2.2024 klo 10-16
- palaverin tarkoituksen ja tavoitteen määrittely, sisällön selkiyttäminen ja ennakkovalmisteluiden merkitys
- menetelmien suunnittelu sisältöön nähden: milloin kannattaa fasilitoida ja mitä menetelmää hyödyntää
- palaverissa käytävien asioiden rytmittäminen ja tilan luominen dialogille
- fasilitoinnin keinot pysyä asiassa ja tilan antaminen kaikille
- mm. Pariporina, keskustelukierros ja Gallery walk -menetelmien harjoittelu.
3. Turvallisen ja innostavan ilmapiirin luominen 25.3.2024 klo 10-16
- mistä eri osa-alueista turvallisuuden tunne ja luottamus syntyvät ryhmässä ja miten fasilitoija luo turvallisen ja innostavan ilmapiirin
- fasilitoijana toimiminen neutraalista tunnetilasta käsin: tunnetaitojen harjoittelua
- miten fasilitoijana tunnistaa psykologisia tarpeita ja miten vahvistaa niiden täyttymistä eri tilanteissa ja tilaisuuksissa
- fasilitoijana kehittyminen vahvuuksien avulla: miten omat vahvuudet heijastuvat vuorovaikutuksessa ja missä haluan kehittyä
- myönteiseen tunnetilaan virittävien menetelmien harjoittelu.
- vaikeista ryhmätilanteista selviäminen
4. Ratkaisukeskeisyys ja kysymystekniikat, 29.4.2024 klo 10-16
- ratkaisukeskeisyyden periaatteet ja fasilitoinnin keinot, joilla keskustelu saadaan ohjattua ongelmapuheesta ratkaisuihin
- valittamisen eri tavat ja asiat, joihin pystytään vaikuttamaan. Ratkaisukeskeisten menetelmien fokuksen siirtäminen tuottavaan toimintaan
- ratkaisukeskeisten, avointen ja coachaavien kysymystekniikoiden sekä näkökulman vaihtamisen taitojen harjoittelu
- vuorovaikutuksen ydin: aktiivisen kuuntelun taidon harjoittelu
- ratkaisutyöpaja-menetelmän harjoittelu ketterään kehittämiseen.
5. Etäpalaverien ja -tilaisuuksien fasilitointi, 13.5.2024 klo 12-14.30 Etäopetus
- etä- ja lähitilaisuuksien mahdollisuudet ja haasteet fasilitoijan näkökulmasta käsin
- henkilökohtaiset ja tekniset valmiudet etä- ja hybridikokouksien toteutuksessa
- etäkokouksien tehokkuuteen vaikuttavien tekijöiden huomioiminen
- puheenjohtajan/vetäjän rooli: tehokas kokouksen vetäminen ja fasilitointi
- miten valita oikea toiminnallinen toteutus
- perustoimintojen käyttö (pienryhmätyötilat, äänestykset, chat jne.).
6. Muutosjohtaminen ja asioiden käytäntöön saaminen, 3.6.2024 klo 10-16
- muutosjohtamisen oleellisemmat keinot fasilitoijan näkökulmasta käsin
- ketterän kehittämisen hyödyntäminen muutoksessa
- innostavan tavoitteen asettaminen fasilitoinnin keinoin
- fasilitoinnin keinot viedä asioita käytäntöön. Mitä, miksi, kuka, milloin? Seurannan merkitys aikaansaamisessa ja takapakkeihin varautuminen
- tiedonkulun merkitys ja tunteiden käsittely muutoksessa
- mm. havaintokehä- ja voimakenttäanalyysi -menetelmien harjoittelu.
Ilmoittaudu
IlmoittauduLisätietoja
Juho Mutka koulutussuunnittelija
juho.mutka@lapinkesayliopisto.fi Puh. 040 502 5679Tutustu perumisehtoihimme